I oppgaven om å lage ett undervisningsopplegg for elever rundt lesing av fagtekster tok Orianna og Jeg utgangspunkt i eventyr .
Her starter vi undervisningen med å vekke bakgrunnskunnskapen elevene har om Eventyr. De får 3 minutter til å skrive ned noen punkter for seg selv om hva som er typisk med eventyr. Etter det skal de velge ut det de mener er det beste og dele det med resten av klassen i Padlet.
Vi har lagt til en side med noen eksempler på hva elevene kan ha svart. Svarene vil vi gå igjennom sammen med klassen så alle kan få gode ideer fra hverandre. «dele stjele»
Så får Elevene tildelt de 2 eventyrene de skal lese i papirutgave, med lesebestilling om å sammenligne eventyrene for å finne 2 likheter og 2 ulikheter. Deretter publisere de det i Classlab anonymt. Svarene vil vi gå gjennom sammen og legge til det vi syntes mangler.
Til slutt får de i oppgave å lage ett eventyr med illustrasjoner i Book creator hvor de skal ha med disse typiske trekkene vi har brukt første del av økten til å se på.
Det har vært gøy å prøve seg på forskjellige effekter man kan bruke i klasserommet og det å lage ett undervisningsopplegg. Men det er litt synd at det skal være så kort tid til å gjøre disse tingene da vi tror alle hadde hatt utbytte av å prøve seg på ett sånn smartboard, noe man hadde hatt mer lyst til hvis man hadde hatt tid til å ferdigstille og sett igjennom det.