Presentasjon, analyse og drøfting av praksisfortelling, med to av praksisgruppene (Hof og Stokke).
Case – Tobias, Tonje, Maria og Sande
Hvilken innvirkning har skoleledelens maktposisjon på elevenes læring og trivsel ved å legge opp til dobbeltøkter?
- Ulike meninger om dobbeltøkter (positive og negative)
- Krever mer planlegging av øktene, flere aktiviteter og overganger
- Kan gjøre det enklere å koble matematikken opp mot flere temaer
- Kan spise av tiden man har til resten av pensum
- Kunne vært relevant å trekke inn forskning rundt konsentrasjon
- Konsolidering
- Trenger elevene pause? hva er innholdet i pausen?
- Faglig pauser
- Robust ungdom, bygge klassemiljø-pause
- Trenger også pauser som ikke stiller krav til noe
- Mikro- og makropauser
- Lite samkjøring mellom lærere, mtp pauser, kan dette samtales om og forbedres?
- Jeg tar pause/lek i slutten av min økt, da kan du starte rett på fag, f.eks
- Det kan tas opp på team-møter, hvordan ser neste uke ut? hvordan ser dagene ut som helhet?
Case – Veronica og Maja
Hvordan anerkjenne de elevene som bevisst provoserer med negative handlinger?
- Dagens sanksjoner fungerer ikke, han vil ikke skjønne at han har dårlig oppførsel ved å bli utvist
- Det sosiale er kjempeviktig! Vi må ikke se på individet, men det rundt individet. Hva kan vi rundt gjør for at han skal føle seg enda mer inkludert i det sosiale?
- Kamp mellom guttene og skolen (ledelse, lærere)
- Guttene kommer til en jobb de ikke mestrer hver dag. Guttene har funnet hverandre om skolen er dritt
- Utplassering en dag i uka.
- dette kan gi anerkjennelse
- Skolen har endret seg til mer akademisk, det praktiske blir det mindre av.. ikke bra for disse guttene som er gode praktisk. (makronivå)
- Alternativ timeplan for de som trenger det. Ansvarsoppgaver: handle inn til mat og helse, lage lunsj i kantina
- Fokus på vurdering har eksplodert, verden går ikke under med 2 i matte, men du er god på dette
- 3 års-perspektiv, hvor skal vi og hvor vil vi være etter årene på ungdomsskolen?
- Sanksjoner
- Vanskelig tema
- De med mange anmerkninger, bryr seg ikke
- De som driver hærværk, må fikse det opp
- Jobbe med at alt du gjør har konsekvenser
- På nett blir ikke ungdom regulert/veiledet, så i møte med voksne må vi sette krav og irettesette ungdommen.
- Få med ungdommen. Hva skal vi gjøre hvis noen gjør sånn eller sånn? La elevene komme med innspill
- Få foreldrene på lag. Hva er målet på skolen? hva slags innvirkning har skolen på elevene? Hvilket forhold har vi med foreldrene? Foreldre setter pris på å høre om positive ting, gjør det ofte!
- Skille mellom hvem du er og hva du gjør!
- Mangel på anerkjennelse kan føre til mer motstand.
- Voksentetthet
- Konflikt mellom lærerprofesjonen og ledelsen.