SFPU workshop – 14/4-23

Presentasjon, analyse og drøfting av praksisfortelling, med to av praksisgruppene (Hof og Stokke).

Case – Tobias, Tonje, Maria og Sande
Hvilken innvirkning har skoleledelens maktposisjon på elevenes læring og trivsel ved å legge opp til dobbeltøkter?

  • Ulike meninger om dobbeltøkter (positive og negative)
  • Krever mer planlegging av øktene, flere aktiviteter og overganger
    • Kan gjøre det enklere å koble matematikken opp mot flere temaer
    • Kan spise av tiden man har til resten av pensum
  • Kunne vært relevant å trekke inn forskning rundt konsentrasjon
    • Konsolidering
  • Trenger elevene pause? hva er innholdet i pausen?
    • Faglig pauser
    • Robust ungdom, bygge klassemiljø-pause
    • Trenger også pauser som ikke stiller krav til noe
    • Mikro- og makropauser
  • Lite samkjøring mellom lærere, mtp pauser, kan dette samtales om og forbedres?
    • Jeg tar pause/lek i slutten av min økt, da kan du starte rett på fag, f.eks
    • Det kan tas opp på team-møter, hvordan ser neste uke ut? hvordan ser dagene ut som helhet?

Case – Veronica og Maja
Hvordan anerkjenne de elevene som bevisst provoserer med negative handlinger?

  • Dagens sanksjoner fungerer ikke, han vil ikke skjønne at han har dårlig oppførsel ved å bli utvist
  • Det sosiale er kjempeviktig! Vi må ikke se på individet, men det rundt individet. Hva kan vi rundt gjør for at han skal føle seg enda mer inkludert i det sosiale?
  • Kamp mellom guttene og skolen (ledelse, lærere)
  • Guttene kommer til en jobb de ikke mestrer hver dag. Guttene har funnet hverandre om skolen er dritt
  • Utplassering en dag i uka.
    • dette kan gi anerkjennelse
  • Skolen har endret seg til mer akademisk, det praktiske blir det mindre av.. ikke bra for disse guttene som er gode praktisk. (makronivå)
  • Alternativ timeplan for de som trenger det. Ansvarsoppgaver: handle inn til mat og helse, lage lunsj i kantina
  • Fokus på vurdering har eksplodert, verden går ikke under med 2 i matte, men du er god på dette
  • 3 års-perspektiv, hvor skal vi og hvor vil vi være etter årene på ungdomsskolen?
  • Sanksjoner
    • Vanskelig tema
    • De med mange anmerkninger, bryr seg ikke
    • De som driver hærværk, må fikse det opp
    • Jobbe med at alt du gjør har konsekvenser
    • På nett blir ikke ungdom regulert/veiledet, så i møte med voksne må vi sette krav og irettesette ungdommen.
    • Få med ungdommen. Hva skal vi gjøre hvis noen gjør sånn eller sånn? La elevene komme med innspill
  • Få foreldrene på lag. Hva er målet på skolen? hva slags innvirkning har skolen på elevene? Hvilket forhold har vi med foreldrene? Foreldre setter pris på å høre om positive ting, gjør det ofte!
  • Skille mellom hvem du er og hva du gjør!
  • Mangel på anerkjennelse kan føre til mer motstand.
  • Voksentetthet
  • Konflikt mellom lærerprofesjonen og ledelsen.

Oppsummering av analysene samt læringspunkter fra analysene, med fire praksisgrupper (Hof, Stokke, Borgheim og Ringshaug)