Case 4 – Nivåfordeling i matematikk

10. klasse, karakterfri, mobilfri, leksefri, byskole.
I et klasserom på en byskole sitter det omtrent tjue 10. klassinger som alle har gått i klasse med hverandre siden 8. klasse. Læreren er relativt nyutdannet og har vært kontaktlærer i klassen i litt over et halvt år. I følge flere av elevene er det et godt klassemiljø hvor man tør å være seg selv og hvor man har respekt for hverandre. På den andre siden, hevder enkelte elever at de ikke har turt å rekke opp hånden på flere år fordi de føler det er en klassekultur hvor man slenger stygge kommentarer dersom noen sier eller gjør noe «feil». Læreren har tatt opp kampen når de får det med seg, men det er visstnok mye som skjer bak ryggen til de voksne. I mattetimen reiser en jente seg opp, går mot to gutter bak seg og sier «jeg vil heller jobbe med dere, Kristian jobber med det lette heftet». Alle snur seg og ler, inklusive Kristian, men litt mer halvhjertet. Jenta sier rett etterpå «Kristian fikk to hefter assa, han kunne velge». I samtale med lærer etterpå kommer det frem at flere i klassene på 10.trinn har brukt armer, bøker og pc-skjermer for å skjule matteheftet de jobber med. Lærer uttrykker at han prøver å tilpasse matteopplæringen, men synes det er utfordrende å gjøre det uten nivåfordeling.

Hva ville du gjort som lærer, og hvilke faglige og pedagogiske perspektiver eller dilemmaer finner du?

Gruppas tanker og refleksjoner

Vi tenker at læringsmiljøet har mye å si i et sånt case. Hva slags holdninger har elevene til at vi alle er forskjellige og kan forskjellige ting? Vi har opplevd klasser hvor nivådeling i form av hefter fungerer, da elevene respekterer det og tenker at det er greit og normalt at vi er ulike. Vi har også opplevd klasser hvor elever ikke ønsker å bli satt i «bås» som lavt nivå. Lærer må jobbe med holdningene rundt dette.

Hva er nivådeling? Hva er TPO? Hva er vi-et?
Vi er forskjellige, men vi er fortsatt samme klasse. Vi må spille på hverandres sterke side. Hvis vi skal sammenligne det med sport, så må vi ha noen som er gode til å stå i mål og andre som er gode til å score mål, men vi er fortsatt et lag. Kan vi trekke dette inn i klasserommet for å styrke vi-et og læringsmiljøet?
Det er lovfestet at alle elever har krav på TPO.

Konkrete tiltak:

  • Spørreundersøkelse: hvorfor er kulturen i klassen sånn som det er?
  • Elevmedvirkning: hvordan ønsker dere at vi skal jobbe med tilpasset opplæring?
  • Ha alle nivåene i samme hefte: elevene kan selv velge hvilke oppgaver de gjør, ut fra nivå
  • Slå ned på småkommentarer: vær konsekvent
  • Mer av utforskende, problemløsende og LIST- oppgaver
  • Matematisk modellering: gjør oppgavene mer virkelighetsnært
  • Dersom det jobbes i grupper: viktig å jobbe med hvordan vi kan dra hverandre med/opp
  • Jobbe med klassemiljø: dra på tur, kickoff, samarbeidsoppgaver, samtaletrekk, åpne spørsmål, synlig tilfeldig gruppering (alle skal klare å jobbe med alle)

Samtale med Cecilie Swift

  • Tror ikke at nyutdannet lærer spiller noen rolle, men kan være vanskeligere å se alt. Vi vet at nyutdannet er mer usikre, grunnet mindre verktøykasse. Det er vanskeligere å overta en klasse i 10. enn å forme de selv fra 8. klasse.
  • Hvorfor er lærer ryggen til? hva kan gjøres for å få med seg mer? oppsett av klasserom?
  • Vertikale tavler!! med problemløsningsoppgaver
  • Hvorfor mener elevene dette er et godt klassemiljø? Hva er et godt klassemiljø? Hva er flere av elevene? Henger det sammen med karakterer eller sosial status?
  • Speed-samtaler kontra spørreundersøkelser. 4 spørsmål, alle er inn omtrent like lenge. Oppfølging skjer i etterkant. Hvilke elever blir nevnt? hvem fremmer/hemmer?
  • Sosiogrammer, skille mellom det sosiale og det faglige
  • Ingen rekker opp hånda: kan bruke ispinner, men da MÅ de ha snakket sammen/tenkt individuelt i forkant
  • My favorite no, det er lov å gjøre feil! Gi 4 alternativer til svar hvor alle svarene er feil. Spør, hvilket av disse svarene er feil, og hvorfor? Her er det ikke mulig å gjøre feil, i og med at alle er feil. Verdsett de som gjør feil, men da må læringsmiljøet være godt etablert
  • Bruk deg selv når du skal kommentere/korrigere og komme med eksempler. «Det du gjorde nå, hadde jeg blitt lei meg av»
  • LIST-oppgaver, alle får samme oppgave men alle tilpasser det til sitt nivå.
  • Produktet kan også differensieres: du lager podcast, du lager PP, du leverer boka di…
  • De 5p-ene
  • Noen ganger kan du ha hefter med alle nivåene, men ikke alltid
  • Du lærer mest matematikk når du utforsker og samarbeider, gjør feil og får veiledning.
  • Ja takk til alt, noen ganger nivåbasert
  • Elevene må slippe inn, men hvordan slippe de inn? Finnes grep
  • Jobbe med klassemiljø: synlig tilfeldig gruppering, kickoff i strukturerte omgivelser,
  • Dårlig klassemiljø, da er det kanskje også dårlig på fritiden! ekskludering på sosiale medier
  • Sett klassen opp mot lærer: På fredag er det klassetest, DERE skal få flest mulig rette svar sammen
  • Lærer må samarbeide med kollegaer. Kan vi være fler inne samtidig.

Samtale med annen gruppe med samme case

Andre gruppes refleksjoner:

  • Hierarki? Smarteste eleven vet best og svarer for alle?
  • Tidsperspektiv
  • Sosial tilhørighet – sosial eksklusjonsangst
  • Norm og normkritikk i klasserommet. Hvor mye tid/innsats skal legges ned i en ny 10. klasse
  • Løsninger: relasjoner og klassekultur, hva er upopulært? (nivådelingen, kommentarene)

Rønnaug Sørensen:

  • Alle i klassen skjønner ikke hva TPO er, dette må oppklares
  • Være mer tydelig
  • Spille på vi-mentaliteten
  • Tidsperspektivet har ikke noe å si, har du 3 med skal de 3 være gode
  • Observere klassen, makt, strukturer, status
  • Intervjue elevene/samtale
  • De som hersker, kan få ansvar for fellesskapet (bruk andres styrker til fordel for resten)
  • Kartlegge elevgruppen: kjønn, interesser …
  • Konkretisere og bruke metaforer som de kan relatere til