Innhenting av smådata

Tirsdag 17/1-23
Observasjon på barneskole – innhenting av smådata.
Begge klassene som ble observert jobbet med gruppearbeid. Etter observasjon hadde vi en samtale med lærerne.

  • Noen bruker lang tid på å komme igang med gruppearbeidet
  • Gruppemedlem som gjør alt annet enn det som skal gjøres
  • Unødvendig samhandling med andre grupper
  • Roper ut lærerens navn når elevene ønsker hjelp
  • Gruppemedlem med headsett, de andre medlemmene snur ryggen til
    • Lærer sier: dette er en person som ikke liker gruppearbeid, vil heller jobbe individuelt. Eleven er god på Creaza og fikk derfor dette som oppgave av lærer. Creaza er sluttproduktet av gruppearbeidet, så resterende av medlemmene ble satt til å gjøre oppgavene som skulle gjøres før sluttproduktet.
  • Inndelingen av grupper:
    • Klasse 1: lærer har delt inn i grupper, hvor det ble satt ei jente på hver gruppe og de sterke og svake elevene ble godt fordelt. Lærer prøver litt forskjellig når det blir delt inn i grupper; tilfeldig, ønsker fra elever, lærerstyrt.
    • Klasse 2: de to klassene på trinnet ble mixet under gruppearbeidet. Lærer sa dette er grunnet overgang til ungdomsskole hvor klassene skal bli mixet. Lærer bruker synlig tilfeldig valg av grupper. Elevene sa: morsomt at vi mixer klassene, det er så vi ikke skal tulle så mye, for a tvi skal kunne jobbe med alle. Det er to svært adskilte klasser og lærer ønsker å samle de.
    • Gruppearbeid ble gjennomført fordi: øvelse i å jobbe sammen, at elevene gjør noe sammen, øve på “deadline”, øve på utholdenhet. De har også fokus på begreper, grunnet flerkulturell skole.

Onsdag 18/1-23
Møte med Mattias Øhra og medstudenter som også har innhentet smådata. Vi presenterte det vi har funnet og diskuterte rundt temaer som var interessante.