Oppsummering og tiltak

Tiltak kan være:

  • Tilpasse oppgaver der alle medlemmene i gruppen må jobbe sammen for å nå målet
    • Ole må få kjenne på at hans kunnskaper, kompetanser og egenskaper blir etterspurt og verdsatt i det sosiale fellesskapet (Anerkjennelse, sosial verdsetting)
  • Synlig tilfeldig grupper, med jevnlig skifte
    • Ole må få oppleve mestring i gruppearbeid, øke selvtilliten – hans verdi som bidragsyter i det sosiale fellesskap som følge av erfaring av sosial verdsetting
  • Sosiogram: «hvem liker du å samarbeide med når du skal jobbe med skolefagene?»
    • Få en oversikt over hvem som ønsker å jobbe med Ole og hvem Ole ønsker å jobbe med.
  • Fellesorientering: skape en forståelse for hvorfor vi jobber i grupper, sette mål med klassen
    • Å ha en felles forestilling om noe er viktig, skaper samhold og det utvikles felles normer for samhandling.

Oppsummering:
Lærer må sette seg inn i Oles situasjon. Vise interesse for å hjelpe han og hvorfor det er viktig også for Ole å delta i gruppearbeid. Dersom Ole ikke mestrer skolens oppgaver (som det sosiale samspillet i klassen), kan det føre til svakere motivasjon, at engasjementet avtar og læringsutbytte blir dårligere. Da kan han få problemer med å tilegne seg de kunnskaper, ferdigheter og holdninger han trenger for å kunne henge med i det videre skoleløpet. Ole trenger også å oppleve tilhørighet, kompetanse og autonomi på skolen, som vil bidrar til sterk skolemotivasjon, bedre skoleprestasjoner og positiv utvikling. Her er det svært viktig at lærer tar grep tidlig, da det kan få negative konsekvenser for Ole.