Mestringsorientert læringsmiljø

Læringsmiljø peker direkte på det ved miljøet som har betydning for elevenes læring (Midthassel, 2019).
Skolens oppgave = kompetansemål i skolefagene og elevenes sosiale og personlige læring (Danielsen & Tjomsland, 2020).
Opplevd tilhørighet, kompetanse og autonomi på skolen = sterk skolemotivasjon, bedre skoleprestasjoner og positiv utvikling.

Ole opplever autonomi (elevmedvirkning) når han får støtte av lærer ved valget om å trekke seg unna resten av gruppen. Ole får også til dels opplevd kompetanse der han får arbeide med delen av oppgaven han selv mestrer, men har får ikke mulighet til å utfordre seg selv og utvikle sine ferdigheter og sitt potensial. Jeg mener lærer ikke støtter Ole i opplevelsen av tilhørighet ved å sette han til andre oppgaver og ekskludere han fra resten av gruppen.

Litteratur

Danielsen, A. G. & Tjomsland H. E. (2020). Mestringsforventing, trivsel og frafall. I Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: en antolog i (2. utgave, s. 497–525). Fagbokforlaget.

Midthassel, U. V. (2019). Utvikling av psykososialt miljø i klassen – med et blikk på lærerens rolle. I Psykososialt læringsmiljø. Inkluderende skolemiljø. (1. utgave, s. 115-130). Cappelen Damm akademisk.