Fra emneplan: |
---|
– Har avansert kunnskap om hvordan barn og unge deltar i ulike sosiale kontekster. – Har avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læreprosesser. – Kan legge til rette for samhandling og inkludering i klasser og grupper. |
CASE:
Ole i 6. klasse liker ikke å jobbe med gruppearbeid. Selv synes han det er best å sette på seg headsettet og pusle med sine egne ting. Ole er veldig dyktig med digitale hjelpemidler. I klassen til Ole skal det handle om universet og læreren har bestemt at det skal være et gruppearbeid. Arbeidet går ut på noen oppgaver som skal gjennomføres før gruppa skal lage et sluttprodukt på Creaza som skal presenteres for klassen.
Arbeidet settes i gang og Ole uttrykker til lærer at han ikke liker denne måten å jobbe på. Han får da beskjed om at siden han er så flink med Creaza, så kan han begynne å jobbe med sluttproduktet, mens resten av gruppa kan jobbe med de andre oppgavene. Dette virket som en fin løsning for Ole. Han setter seg på plassen sin, tar på headset og begynner å jobbe. Gruppens tre andre medlemmer sitter på samme bord som Ole. De er i full gang med oppgavene og har gode diskusjoner seg imellom. De tenker ikke noe særlig på hva Ole jobber med, og vender ryggen til han.
Jeg ønsker å se på casen i lys av: |
---|
Mestringsforventning Mestringsorientert Læringsmiljø |