Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om danningsteorier med særlig relevans for et pluralistisk samfunn
- har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- har avansert kunnskap om etiske teorier, og hvordan disse er relevante for opplæring av barn og unge og introduksjon til dagens samfunn
- har inngående kjennskap til utvikling av maktrelasjoner i samfunnet, og skolens rolle i utjevning av sosioøkonomiske forskjeller
- har inngående kunnskap om lærerprofesjonalitet på system- og individnivå
- har inngående kunnskap om skolen som organisasjon og hvilke praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer som preger grunnskolens virksomhet
- har kunnskap om de ulike forvaltningsnivåene i norsk grunnskole
- har kunnskap om overgangen mellom barnetrinn og ungdomstrinn
Ferdigheter
Kandidaten
- kan legge til rette for elevens utvikling av demokratiforståelse, kritisk tenkning og danning
- kan veilede elever i deres sosiale, etiske og faglige utvikling på en profesjonell måte
- kan kritisk drøfte og anvende skolens verdigrunnlag i et etisk, idehistorisk og religionshistorisk perspektiv
- kan selvstendig identifisere, analysere og drøfte profesjonsetiske utfordringer på et etisk faglig grunnlag
- kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
- kan nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læreprosesser
Generell kompetanse
Kandidaten
- har reflektert forståelse for skolens ansvar for utdanning til kritisk tenkning, etisk bevissthet og et aktørperspektiv hos unge slik dette er uttrykt i formålsparagrafen
- kan identifisere og analysere pluralistiske utfordringer i skolehverdagen
- kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
- kan kommunisere med elever og foreldre på en måte som fremmer samarbeid og forståelse uavhengig av kultur, bakgrunn, religion eller kjønn
- kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid og kan kommunisere og analysere profesjonsetiske utfordringer både med hjemmet, kolleger og andre samarbeidspartnere
- Kandidaten kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen