Kapittel 7 Spiseforstyrrelser hor skoleelever

Kristine Rørtveit & Haldis Økland Lier

Hva læreren bør vite:

Ytre påvirkning:

  • Internett og sosiale medier
  • Familie og sosiale relasjoner
  • Kroppspress, konkurranser/idrett og mobbing (miljø)

Indre påvirkning

  • Ensomhet, depresjon og stress
  • Søker kontroll
  • Lavt selvbilde, nedvurderer seg selv og føler seg utilstrekkelig, skam
  • Slanking og usunne dietter
  • Fasong- og kroppsmisnøye

Hva læreren kan gjøre:

  • RELASJON og skape trygt miljø, god kommunikasjon mellom lærere
  • Samtale med eleven man tenker det kan gjelde
  • God kontakt med foreldre, helsestasjon/helsesykepleier og gi informasjon til klassen om spiseforstyrrelser
  • Tillate mellommåltid eller ekstra niste mot slutten av dagen
  • Følge opp måltidsplan for elevene det gjelder
  • Didaktikk: kritisk blikk på sosiale normer og de ytre påvirkningskreftene (internett, sosiale medier, kroppspress, mobbing basert på utseende, osv.)