Kristine Rørtveit & Haldis Økland Lier
Hva læreren bør vite:
Ytre påvirkning:
- Internett og sosiale medier
- Familie og sosiale relasjoner
- Kroppspress, konkurranser/idrett og mobbing (miljø)
Indre påvirkning
- Ensomhet, depresjon og stress
- Søker kontroll
- Lavt selvbilde, nedvurderer seg selv og føler seg utilstrekkelig, skam
- Slanking og usunne dietter
- Fasong- og kroppsmisnøye
Hva læreren kan gjøre:
- RELASJON og skape trygt miljø, god kommunikasjon mellom lærere
- Samtale med eleven man tenker det kan gjelde
- God kontakt med foreldre, helsestasjon/helsesykepleier og gi informasjon til klassen om spiseforstyrrelser
- Tillate mellommåltid eller ekstra niste mot slutten av dagen
- Følge opp måltidsplan for elevene det gjelder
- Didaktikk: kritisk blikk på sosiale normer og de ytre påvirkningskreftene (internett, sosiale medier, kroppspress, mobbing basert på utseende, osv.)