Erik Paulsen & Edvin Bru
Fire ulike typer tilbaketrukne elever:
1. Introvert
De som har liten egen interesse eller motivasjon for sosial samhandling (innadvendt eller introvert personlighet) – velger ofte å være for seg selv.
Kjennetegn på elever med introvert personlighet:
– Foretrekker å arbeide alene.
– Ser reeksjoner som viktig, tenker seg om før de svarer.
– Konsentrerer seg dypt og grundig, blir oppslukt av tanker og ideer.
– Danner få, men dype relasjoner.
– Begrenser sine interesser, men utforsker i dybden.
– Velger aktiviteter bevisst og tankefullt.
– Er lykkelig alene, men kan være ensomme i gruppe.
– Foretrekker liten grad av ytre stimuli.
Konsekvenser for elever med introvert personlighet:
– Sosial interaksjon fører til negative opplevelser.
– Har evnen til å delta sosialt og faglig, men holder tilbake -> læringssituasjonen er ikke optimal.
– Mangel på arbeidsro påvirker deres motivasjon og energi negativt, og svekker muligheten for reeksjon.
– Outsidere i læringsmiljøet.
– Kan bli undervurdert.
– Kan oppfattes som en personlighetsforstyrrelse.
– Kan bli «pushet» til å bli mer sosialt utadvendt av foresatte og lærer.
– Risikofaktor for mental helse.
Positive egenskaper for elever med introvert personlighet:
– Styrker som både skolen og samfunnet bør utnytte.
– Grundighet, reeksjon og dybdeforståelse
2. Sjenerte
De som er sjenerte eller utrygge i forhold til sosial samhandling – trekkes både mot og bort fra medelever.
Kjennetegn på elever som er sjenerte eller sosialt utrygge:
– Snakker sjeldnere og mindre enn sine medelever.
– Har økt tendens til å være nervøse og forsiktige i forbindelse med sosiale interaksjoner i skolen som gruppearbeid og diskusjoner.
– Gruer seg mer enn andre til presentasjoner.
– Prøver å unngå nye og ukjente situasjoner og personer.
– Prøver å unngå oppmerksomhet.
– Melder seg ikke frivillig til oppgaver.
– Prøver å unngå spm rettet mot seg selv.
– Liker å arbeide alene eller i små grupper.
– Kan være tilbøyelige til å klage på psykosomatiske plager som vondt i hodet eller generell uvelhet.
Konsekvenser for elever som er sjenerte eller sosialt utrygge:
– Deltar sjeldnere i klasseromsaktiviteter -> mister læringsmuligheter både sosialt og faglig.
– Negative eller manglende læringsforventninger av medelever og lærere -> mindre optimalisert praksis, lavere prestasjoner og underyting på skolen.
– Unngår nye situasjoner -> vanskelig med oppstart og nye rutiner -> negativt førsteinntrykk.
– Vanskelig å etablere og opprettholde relasjoner -> ensomhet.
– Vanskelig å få godt utbytte av gruppearbeid -> bruker kreftene på å meste den sosiale situasjonen.
– Utvikler unngåelsesstrategier.
3. Deprimerte
De som har lite energi til å inngå i sosial samhandlig (er nedstemte eller deprimerte).
Konsekvenser for elever som er deprimerte:
– Mangel på energi og krefter til å være sosialt aktiv.
– Mangel på energi kan ha bakgrunn i negative og pessimistiske tanker i hva de kan bidra med i en sosial interaksjon.
4. Manglende sosial kompetanse
De som har problemer med sosial
kompetanse eller blir aktivt utestengt fra sosial samhandling – blir avvist av medelever.
Kan mangle sosial kompetanse av ulike grunner. Dette kan være utfordringer som ADHD og autismespekterforstyrrelse. Kan være sjenerte og føle seg utrygge i sosiale situasjoner.
Konsekvenser:
– Sjenanse eller sosial utrygghet vil føre til en begrensning av læringsmuligheter og mulighet for at en kompetanse blir vurdert på en rettferdig måte.
– Mangel på kompetanse kan føre til unvikelsestrategier.
Kapittel 1: De stille elevene – de sosialt tilbaketrukne
Generelt
– Foreta kartlegging og vurdering før handling.
– Dersom barnet ikke er sosialt tilbakeholdent utenfor skolen, er det spesielt viktig å rette fokus mot skole- og læringsmiljøet som eleven kan oppleve som utrygt eller truende.
– Viktig med sosial støtte:
– To hovedtyper sosial støtte: emosjonell /følelsesmessig støtte og
instrumentell/faglig støtte.
– Læreren må være oppmerksom, fordi elevene ikke ber om hjelp.
– Læreren må aktivt tilrettelegge for inkluderende fellesskap.
1. Introverte
Spesikke tiltak for elever med introvert personlighet:
– Trenger aksept og tilrettelegging for å arbeide på egen hånd.
– Trenger hjelp til å navigere i en verden som verdsetter utadvendthet og sosial deltakelse.
– Foretrekker og trenger tid og plass til reeksjon og ettertanke.
– Sett av tid til selvstendig arbeid og arbeid i små grupper.
– Nødvendig å stimuleres til å bli mer sosialt aktive.
– La de få ha faste samtalepartnere (foretrekker få og dype relasjoner
2. Sjenerte
Spesifikke tiltak for sjenerte eller sosialt utrygge elever:
– Trenger hjelp til å mestre sosiale interaksjoner -> trygt og forutsigbart læringsmiljø.
– God strukturering av undervisnings- og evalueringssituasjoner -> mestre situasjoner som de gruer seg til. Heller skriftlig enn muntlig.
– Gradvis endring av situasjoner, slik at de blir gjenkjennbare -> forutsigbarhet og kontroll.
– Ta hensyn til arbeidsform (alene eller mindre grupper) ved læring av nytt og komplisert sto.