Emneplan PEL 3

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har forskningsbasert kunnskap om hvordan trakassering, mobbing og diskriminering kan forebygges og følges opp med tiltak
  • har avansert kunnskap om hvordan barn og unge deltar i ulike sosiale, digitale og kulturelle kontekster
  • har avansert kunnskap om mangfoldet i familieformer, identitet, kjønn og oppvekstbetingelser
  • har avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læreprosesser.
  • har inngående kunnskap om spesialundervisning, og tiltakskjeden i saker som omhandler spesialundervisning
  • har kunnskap om lærevansker, tilpasnings- og atferds-utfordringer

Ferdigheter 

Kandidaten

  • kan fatte beslutninger og iverksette tiltak som fremmer det psykososiale skolemiljøet og motvirker mobbing, trakassering og diskriminering
  • kan anvende kunnskap om barn og unges medievaner i opplæringen
  • kan legge til rette for samhandling og inkludering i klasser og grupper.
  • kan kritisk analysere og vurdere elevers læringsutbytte. 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere hvordan samhandling mellom elever påvirker det psykososiale skolemiljøet

Emneplan