Her er en oversikt over pensumlitteraturen til PEL 3. Trykk på artiklene for å lese sammendrag.
Emneplan
Lest | Pensum | Nøkkelord |
---|---|---|
X | Danielsen, A. G. & Tjomsland H. E. (2020). Mestringsforventing, trivsel og frafall. I Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: en antolog i (2. utgave, s. 497–525). Fagbokforlaget. | Mestringsorientert læringsmiljø, trivsel, tilhørighet, frafall, mestringsforventning, autonomi, motivasjon |
X | Kvello, Ø. (2022). Identitets- og moralutvikling. I Øyvind Kvello (1966-) redaktør/bidragsyter/forfatter av forord) (Red.), Grunnbok i pedagogisk psykologi: utvikling, sosialisering, læring og motivasjon (1. utgave, s. 129–144). Fagbokforlaget. 209 | Identitet og identitetsutvikling, teorier, moralutvikling, roller |
X | Midthassel, U. V. (2019). Utvikling av psykososialt miljø i klassen – med et blikk på lærerens rolle. I Psykososialt læringsmiljø. Inkluderende skolemiljø. (1. utgave, s. 115-130). Cappelen Damm akademisk. | Læringsmiljø, lærerens rolle, tiltak, fellesorientering, rutiner, kompetanse |
X | Jordet, A. N. (2020). Empirisk og teoretisk bakgrunn. I Jordet, Anerkjennelse i skolen: en forutsetning for læring (1. utgave, s. 15–37). Cappelen Damm akademisk. | Læringsmiljø, frafall, anerkjennelsesteori, krenkelse, intersubjektivitet |
X | Øverlien, C. (2015). Til deg som er lærer – du er viktig! I Øverlien, Ungdom, vold og overgrep: skolen som forebygger og hjelper (s. 139–154). Johnsen, & Solli, M. (Red.). Universitetsforlaget AS. | Samarbeidspartnere, samtalen med barn og unge |
Westrheim, K. G. (2020). Den flerkulturelle skolen. I Krumsvik & Säljö, R. (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: en antologi (utg. 2, s. 391-421). Fagbokforlaget. | ||
Viala, E. S. (2013). Er det mig, der er noget galt med? Et kontekstsensitivt blik på sammenhænge mellom børs individuelle forudsetninger, betingelser og mobning. I Kofoed & D. M. Søndergaard (Red.), Mobning gentænkt (s. 259–299). Hans Reitzel. | ||
Nordheim. (2021). Kropp, kjønn og seksualitet: normkritiske perspektiver og samfunnsdidaktiske muligheter. I Granlund, E. Ryen, & S. F. Erdal (Red.), Samfunnsfagdidaktikk (s. 285–309). Universitetsforlaget. | ||
Fullan. (2018). Utvikling av dybdelæring. I Quinn & J. McEachen (Red.), Dybdelæring (s. 113–128). Cappelen Damm akademisk. | ||
Aasen, P. (2022). Barn av sin tid. Samfunnsperspektiv på barn og unges utvikling. I Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord) (Red.), Grunnbok i pedagogisk psykologi: utvikling, sosialisering, læring og motivasjon (1. utgave, s. 17–29). Fagbokforlaget. | ||
X | Bru, E. (2016). Psykisk helse i skolen. Universitetsforl. | De stille elevene, skolevegring, spiseforstyrrelser, atferdsvansker, ADHD, rusmisbruk, autismespekter- tikstander, samarbeid |
Lund, I. (2020). Mobbing i barnehage og skole : nye perspektiver. (1. utg). Cappelen Damm akademisk. | ||
X | Lund, I., Helgeland, A. & Kovac, V. B. (2017). På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv. Acta didactica Norge. 2017;11(3):5. doi: 10.5617/adno.4691 | Definisjoner, barnets subjektivitet, medvirkning, tilhørighet, |
Johnson S. (2012). Theme Is Not Meaning: Who Decides What a Game Is About? I Games, Learning, and Society. Cambridge University Press; 2012:32–39. doi: 10.1017/CBO9781139031127.006 | ||
Nilsen, S. & Herlofsen, C. (2019). Spesialundervisningens tiltakskjede. I: K.-A.B.N. og R.T. Edvard Befring & Edvard Befring (1936-) (redaktør) (red.). Spesialpedagogikk. 6. utgave. Oslo, Cappelen Damm akademisk. s. 218–250. |