Læringsutbytte:
- har avansert kunnskap om hvordan barn og unge deltar i ulike sosiale, digitale og kulturelle kontekster.
- kan anvende kunnskap om barn og unges medievaner i opplæringen.
- kan legge til rette for samhandling og inkludering i klasser og grupper.
- kan kritisk analysere og vurdere elevers læringsutbytte.
- har avansert kunnskap om mangfoldet i familieformer, identitet, kjønn og oppvekstbetingelser.
Relevant pensum:
- Johnson S. (2012). Theme Is Not Meaning: Who Decides What a Game Is About? I Games, Learning, and Society. Cambridge University Press; 2012:32–39. doi: 10.1017/CBO9781139031127.006
- Danielsen, A. G. & Tjomsland H. E. (2020). Mestringsforventing, trivsel og frafall. I Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: en antolog i (2. utgave, s. 497–525). Fagbokforlaget.
- Øverlien, C. (2015). Til deg som er lærer – du er viktig! I Øverlien, Ungdom, vold og overgrep: skolen som forebygger og hjelper (s. 139–154). Johnsen, & Solli, M. (Red.). Universitetsforlaget AS.
Relevante begreper:
Begrep | Forklaring | Pensum |
---|---|---|