Praksisfortelling
Smådata
- En elev på 9. trinn vanker mye med noen gutter på 10. trinn. Sammen har de en historie om å gjøre ugang på skolen (hærværk, vaping, fyrverkeri, skulking). Gutten fra 9. trinn gjøre sjeldent noe selv, men er alltid med og tilstedet når det skjer ugang. Med det følger det mye kjeft, anmerkninger og nedsatt karakter i orden og oppførsel. Han føler seg urettferdig behandlet da han mener har aldri egentlig har gjort noe galt. Når det skjer noe på skolen er det lett for de ansatte å anklage disse guttene først.
- Hørt fra en lærer: «En lærer fikk bilen sin ripet opp, og hun tror det var disse guttene.»
Samtale med elev
- Får mye kjeft for ting de ikke gjør. Ofte hvis de er på do og det har skjedd hærværk, kan de for kjeft for det. Lærer tror ikke på dem når de sier de ikke har gjort noe.
- Får mest fortjent kjeft, men mye ufortjent også
- Føler lærere er på, og holder øye med de hele tiden.
- De er en gruppe på 5-6 gutter
- Han føler ingen press på at han må gjøre noe for at kompisene skal synes han er kul. De gjør ting fordi det er gøy og de er kompiser.
- Alle er med på ting, så selv om én gjør noe så er alle like «skyldig»
- Har tatt på seg skyld for at en av kompisene ikke skulle bli politianmeldt (de er 15 og han er 14). Men det vet ikke kompisen at han gjorde, og det ble ikke en så stor sak av det som han først trodde.
Samtale med ledelsen
- Ledelse kommer inn når det «går for langt»
- «vi blir koblet inn når det lærerne gjør ikke fungerer»
- Noen ganger virker ikke straff, men det er det virkemiddelet vi har. Det kan være viktig for andre (de rundt)
- Hierarkier trenger ikke være negativt, det vil alltid være der, men når det blir negativt er ikke det bra.
- For noen starter utenforskap når de blir føst (pga bakgrunn, liten bygd, alle kjenner alle)
- Står du å ser på, så er du med, det er det ikke alle som skjønner. Derfor kan de tenke at de blir urettferdig behandlet.
- Ingen snitcher, det har blitt en sterk greie!
- Fellesskapet er viktig, tiltakene som settes inn skal gjøre godt for fellesskapet
- Klassemijlø: turer, overnatting, være sammen med elever på andre arenaer.
Samtale med kontaktlærer
- Gjennomsiktig miljø. Har fått telefoner fra foreldre om bekymringer, at de har sett noe.
- Tiltak: økt bemanning ute, ekstra øye på de som er «mistenkt»
- Tiltak: ikke gå på do i timene, vakt i friminuttene, stenger ned noen doer
- Tiltakene har fungert bra, det har vært mindre hærværk og problematikk
- Sendt ut felles melding om «sånn og sånn har skjedd», og oppfordret foreldre til å snakke om det hjemme
- «Han skulka og dro hjem. Ledelsen sier nå må du ringe hjem, varsel om nedsatt. Men jeg vil snakke med eleven først, og få hans side av saken. Jeg må tenke på relasjoner til elevene og til foreldrene, så det er ikke så enkelt å ringe hjem hele tiden om alt, og gå bak ryggen til elevene.»
Uke 11
Generelt fra uka
Min medstudent og jeg har undervisningsfagene matematikk, naturfag, kroppsøving og mat og helse. I naturfag er temaet kjemiske reaksjoner og i matematikk er temaet geometri. Vi har et ønske om å få mer erfaringer med å ha klasse på labb, samt ha en form for vurderingssituasjon med klassene.
Denne uka fikk vi testet en del forsøk på labben, både som forberedelser og i undervisning. Her fikk vi noen gode erfaringer, og ble bedre kjent med noen nye stoffer.
Uke 12
Generelt fra uka
Denne uka fikk vi deltatt på et foreldremøte. Min medstudent og jeg fikk ansvaret for å sende ut invitasjoner til foreldrene. Møtet tok utgangspunkt i «bruk hue» og foreldrene fikk sammen jobbet med en del caser som de synes var relevante og viktige for dem. Jeg tror foreldre setter mer pris på et slikt møte, hvor de kan diskutere ulike caser med andre foreldre, enn at møte hvor de blir sittende og får masse ulik informasjon. Informasjon kan sendes på mail 🙂
I matematikk satte vi igang med et prosjekt og fokuset lå på å veilede elevene rundt oppgaven.
Uke 13
Generelt fra uka
Uka startet med en presentasjon i matematikk og jeg fikk øvd på å gi muntlige konstruktive tilbakemeldinger til elevene «på sparket». Vi har også sittet med presentasjonene og rapporter i ettertid, og rettet. Her Fikke vi øve på å gi skriftlige tilbakemeldinger og fremovermeldinger. Vi har hatt flere forsøk i naturfag, og en erfaring som vi har snakket mye om er all den dø-tiden, som oppstår under forsøk på labb.