Uke 17


LestPensumNøkkelord
Afdal, Røthing, Å. & Schjetne, E. (red.) (2014). Empirisk etikk i pedagogiske praksiser: artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Cappelen Damm akademisk. Kapittel 4 og 7-11
Schjetne, Espen & Thor-André Skrefsrud (red.) Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjosnverdier og verdigrunnlag. Gyldendal. Kapittel 7-16

Mandag 24/4-23 – Kristoffer

Etisk navigasjon (mellom fornuft og følelser)
3 grener av etikk:

  • Metaetikk: spørsmålet om vårt grunnlag for å videre rett og galt
  • Normativ etikk: hva som er rett og galt
  • Etikk i praksis: etikk i reelle problemstillinger

Følelser og moral

Adam Smith: Mennesket har en medfødt evne til sympati som orientere oss mot å leve moralsk riktig.

David Hume: Følelser dikterer målet som fornuften skal realisere.

Immanuel Kant: Følelser er ikke nok for å handle riktig. Kun fornuften gir innsikt i rett og galt. Følelsesbasert etikk – personlige preferanser – ka ikke sies å være feil. Kun moral basert på rasjonelle begrunnelser kan avvises.

Richard M. Haare: Preskriptivisme – moralske utsagn er følelsesbasert vurderinger, men som kan diskuteres rasjonelt. Må være konsistente – må stemme overens med andre etiske prinsipper.

Vanemessige vs reflekterte moralske handlinger
Vane/refleks: å redde noen i en krisesituasjon eksempelvis
Moralsk reflektert handlinger: hverdagsdilemmaer

Det formale likhetsprinsippet
Like tilfeller behandles likt.

Kontradiksjonsprinsippet
Aristoteles: en påstand og dens negasjon kan ikke være sanne samtidig i like situasjoner. Det som er sant kan ikke også være usant. Selvmotsigelser er irrasjonelle.

Profesjons- og pedagogisk etikk
Geir Afdal: det er ofte for stor avstand mellom abstrakte teorier og praktisk virkelighet.

Det som kompliserer pedagogisk etikk: relasjoner mellom elev/elev, elev/lærer, elev/eksterne aktører, lærer/eksterne aktører. Det etiske ligger i forhandlingen mellom disse som fører til handling, ikke i enkelte relasjoner. Etikken er ikke Eno som må tilføres pedagogikk utenfra, pedagogikk er en moralsk virksomhet. Alle aktører i skolen har et etisk ansvar. Etikk kan ikke avgrenses til bestemte situasjoner og områder.

Mennesker har og handler ut fra en felles, formal fornuft.

Tre forestillinger i moralfilosofien:

  • Skille mellom hvordan er og vurderinger av hvordan man bør handle i denne
  • Oppfattelsen av vurderinger kan skje nøytralt, uavhengig av posisjon
  • Antar ar noen verdier er grunnleggende for menneskelig handling

Tirsdag 25/4-23 – Kristoffer

Moralske ressurser: alt mennekser bruker i hverdagen for å manøvrere moralsk i sosiale praksiser.
Moral er ikke teori som anvendes i praksis, men det gode som sikker i og i forlengelse av menneskelig aktiviteter. Det moralske defineres av og forhandles gjennom hvordan barn og voksne bruker moralske ressurser og redskaper – teorier, begreper, sanser, kropp og gjenstander – hvordan man manøvrerer i hverdagen i sosiale praksiser.
Moral og det rette forhandles i sosiale interaksjoner med andre.

Det moralske klasserommet

  • Materielle forhold i klasserommet: plakater på veggene, råtne vinduskarmer, organisering av bord og stoler.
  • Kommunikasjon: kroppsspråk, ansiktsuttrykk, utsagn, ord
  • Relasjoner: tillitsforhold, forhandlinger, sanksjoner, makt, motstand, regler
  • Sosioøkonomiske forhold: klasse, kjønn, etnisitet, religion, etc.

Lærere og moral
Bruker ikke eksplisitt etiske teorier reflekterende – moralske utsagn formuleres om situasjoner ut fra egne perspektiver på rett og galt – inngår i forhandlingen av rett og galt.