Min Undervisningspraksis
I min jobb har jeg mange forskjellige oppgaver og forskjellige deltakergrupper. Det undervises i forskjellige temaer i jobbsøkerprosessen, grunnleggende digitale ferdigheter, norskopplæring og datakortet.
I denne oppgaven vil jeg ta for meg undervisning i datakortet modulen Word.
Hvem er eleven
Elevene er en gruppe på 15 stk i forskjellig alder og forskjellige nivåer i forhold til bruk av data. Kurset er for yrkeshemmede og ordinære arbeidssøkere.
Hva skal læres
Elevene skal lære seg bruk av tekstbehandlingsprogrammet Word. Med dette innebærer blant annet å bli kjent med Word, basisoperasjoner, formatering, objekter, fletting og utskriftsbehandling.
Hvordan legges det til rette
Dataopplæringen vil være styrt undervisning. Deltakerne følger lærerens skjermbilde på lerret. Samtidig vil elevene ha tilgang på pc slik at de kan gjøre selv de samme operasjonene rett etter at lærer har vist det frem.
Deltakerne har tilbud om bruk av DataPower Learning Online, som er et tidsriktig læremiddel for interaktiv opplæring. På denne måten kan de også jobbe med programopplæringen hjemme.
Hva er begrunnelsen for denne måten å legge til rette på?
I forhold til voksnes læring sies det at voksne lærer best der de kan være deltakende i sin egen læreprosess og teoretikeren John Dewey sa at ”learning by doing” var en god opplæringsmåte for voksne.
I vår bedrift benytter vi oss ofte av aktivitetspedagogikken som er et egnet undervisningsprinsipp i forhold til voksne og det som teoretikere forteller oss om voksnes læring.
I Wahlgrens bok ( Wahlgren 2010) skriver han at det er til stor hjelp for den voksnes læreprosess dersom han får være aktiv og være med på å påvirke sin egen læringsprosess.
Ved å legge til rette undervisningen på den måten jeg gjør mener jeg at jeg tilfredsstiller den voksne deltakerens behov.
Samtidig er det viktig å tenke på at den voksne deltakeren er redd for å tape ansikt ( Wahlgren 2010), og at det derfor er viktig å jobbe med deltakergruppa slik at de blir trygge, opplever tillit både til hverandre og til læreren slik at det oppnås et godt og stimulerende læringsmiljø.
AKTIVITETSPEDAGOGIKK:
Piaget var forkjemper for aktivitetspedagogikken og Dewey fant støtte i Piaget for at voksne lærer best der de får være aktive. MAKVISE er et undervisningsprinsipp som bygger på aktivitetspedagogikken. Motivasjon, Aktivitet, Konkretisering, Variasjon, Individualisering, Samarbeid og Evaluering
Motivasjon som er en viktig forutsetning for at voksne skal ønske å se behovet av læringen. Motivasjon kan knyttes opp til behovstilfredsstillelse, og i den sammenheng kan det være naturlig å nevne Maslows behovspyramide. Maslows ide er at behovene våre bygger på hverandre og er avhengig av hverandre og at vi må få dekket våre grunnleggende behov som er; fysiologiske behov, behov for sikkerhet, sosiale behov, behovet for respekt og anerkjenning og behovet for selvrealisering som er på toppen av pyramiden når de andre behovene er dekket opp. Alle forskere er ikke enig i Maslows teori, de mener at i ekstreme situasjoner ( krig for eksempel) har det likevel vist seg at selv om man mangler tilfredsstillelse av basis behov/ fysiologiske behov har en likevel fått tilfredsstilt overordnede behov som blant annet behov for anerkjennelse og aktelse ( Nordskog og Popperud 2012). Aktivisering dreier seg om lærerens fokus på elevens deltakelse i opplæringen, gjøre praktiske erfaringer, stille spørsmål, prøve ut og sammenligne etc
Konkretisering er læring ved å vise ulike konkrete eksempler. Variasjon i lærestoffet med ulik vanskelighetsgrad, variasjon av arbeidsmetoder.
Individualisering av tempo, nivå og innhold.
Samarbeid er i prinsippet fokus på samhandling mellom personer i opplæringen og læreren.
Evaluering og vurdering underveis og i etterkant av prosjekter (Nordskog og Popperud 2012).
Grunnprinsipper i voksenpedagogikken som Malcolm Knowles gjorde er betydelige for de som skal jobbe med voksenpedagogikk. Senere har andre lagt til og trukket fra og komprimert.
- Voksne lærer best dersom de kan påvirke sin egen læringsprosess og være aktive
- Voksne trenger å bli vist respekt og oppleve en læringssituasjon som bygger opp under deres selvbilde
- Voksne har innsikt og erfaringer som læreren må ta utgangspunkt i og bygge videre på
- Reflektert erfaringsbygging
- Voksne lærer lettere når teori og praksis er knyttet opp til hverandre
kort og greit, men du argumenterer godt for hvorfor. Her er det mye som kan danne grunnlag for arbeid med andre tekster i studiet.