CASE: PC-BRUK HOS ELEVER
Observasjon av en delt klasse i matematikk på 10. trinn
- “Mobilfri” skole – de bruker PC i de aller fleste fag.
- Lite engasjement i undervisningen;
- Mange kommer for sent og bruker tid på å klargjøre utstyr.
- Noen prøver å svare, men de fleste ser ned på pc-skjermen.
- Lærer ber elevene om å legge ned PC → tar den opp ganske fort igjen.
Hva ville du gjort som lærer:
- Tydelige normer og regler, jobbe med det hele tiden. Hjelper ikke å være streng noen ganger og andre ganger ikke. Tydelig på at PC skal legges ned og ikke tas opp med mindre lærer sier det.
- Lære dem at alt er ikke gøy, kjenne på å kjede seg.
- Bruke 2-lærer systemet på en bedre måte for å skape et “vi”?
- Gruppering vs. “vi” – Må variere grupper, variere på tvers av klasser?
- Må få en konsekvens
Faglige og pedagogiske perspektiver/dilemmaer:
- Kjedelig og vanskelig → Prøver ikke engang, går rett på PC.
- Alt skal være gøy og interessant
- Multitasking/switching
- Gir opp istedenfor å prøve – Læringsmiljø? Lav toleranse for å gi opp?
- Normer og regler – Tydelig for bruk av PC (så fort lærer snur seg er PC oppe)
- Skape et “vi”, alle skal være med på normer og regler.
- Kultur for at feil er lov – Bruke feil til å lære, bygge videre på feilen.
- Lavt engasjement, minimumsinnsats kultur (slippe å høre av lærer/foreldre at det ikke er godt nok), marginalisering
- Ytre motivasjon vs. indre motivasjon – Bruke Poker spillet i læringen
- Mestringsforventning, lav inngangsterskel, stor takhøyde. Mestringsorientert læringsmiljø – Styrke motivasjon osv.
- Relasjoner – Normer og regler, og skape et “vi”
- Utenforskap – Poker spillet