Workshop

CASE: PC-BRUK HOS ELEVER

Observasjon av en delt klasse i matematikk på 10. trinn

  • “Mobilfri” skole – de bruker PC i de aller fleste fag.
  • Lite engasjement i undervisningen;
  • Mange kommer for sent og bruker tid på å klargjøre utstyr.
  • Noen prøver å svare, men de fleste ser ned på pc-skjermen.
  • Lærer ber elevene om å legge ned PC → tar den opp ganske fort igjen.

Hva ville du gjort som lærer:

  • Tydelige normer og regler, jobbe med det hele tiden. Hjelper ikke å være streng noen ganger og andre ganger ikke. Tydelig på at PC skal legges ned og ikke tas opp med mindre lærer sier det.
  • Lære dem at alt er ikke gøy, kjenne på å kjede seg.
  • Bruke 2-lærer systemet på en bedre måte for å skape et “vi”?
  • Gruppering vs. “vi” – Må variere grupper, variere på tvers av klasser?
  • Må få en konsekvens

Faglige og pedagogiske perspektiver/dilemmaer:

  • Kjedelig og vanskelig → Prøver ikke engang, går rett på PC.
  • Alt skal være gøy og interessant
  • Multitasking/switching
  • Gir opp istedenfor å prøve – Læringsmiljø? Lav toleranse for å gi opp?
  • Normer og regler – Tydelig for bruk av PC (så fort lærer snur seg er PC oppe)
  • Skape et “vi”, alle skal være med på normer og regler. 
  • Kultur for at feil er lov – Bruke feil til å lære, bygge videre på feilen. 
  • Lavt engasjement, minimumsinnsats kultur (slippe å høre av lærer/foreldre at det ikke er godt nok), marginalisering
  • Ytre motivasjon vs. indre motivasjon – Bruke Poker spillet i læringen
  • Mestringsforventning, lav inngangsterskel, stor takhøyde. Mestringsorientert læringsmiljø – Styrke motivasjon osv.
  • Relasjoner – Normer og regler, og skape et “vi”
  • Utenforskap – Poker spillet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *