-Tverrprofesjonelt:
–Etniske plattform:
–Hovedoppgaven:
Skolen og læreren har ansvar for elevens faglige og sosiale utvikling. Utdanningssystemet skal føre fram til en kopetanse etter fullført vidergående. ( faglige og sosiale kompetanse= Handlingskopetanse).
- Holde seg faglig oppdatert (God faglig kompetanse)
- Sosial kompetanse: Å kunne se elvens behøv, god samarbeidas partner.
- Ledelse: Å skape trygt læringsmiljø
- Tilpasset undervisning: Det betyr å tilrettelegge slik at alle elvene med ulike behøver får best mulig utbytte av læring.
- Differensiert undervisning: Å planlegge undervisning variert med ulike metoder i forskjellige nivåer der alle elevene får godt læringsutbyttes.
- Ordinær undervisning: Opplæring som får alle i klassen
- Spesialundervisning: spesial tiltak for enkelte elever med spesiale behøver.
(Alle disse punktene gjelder både sosial og faglig kompetanse)
-Samarbeidspartiene:
Interne: Eleven, foresatte, kolleger, og ledelsen
Eksterne: Barneverntjeneste, PPT, helsesykepleier, Politi og vernepleier
Kartlegging:
-Hensikten:
- Å finne ut hva man kan gjøre for å legge til rette for læring slik at elevene får tilfredsstillende utbytte av undervisningen.
- Å finne ut hvordan man skal legge til rette for læring slik at eleven utvikler seg både faglig og sosialt
- Informasjon for å henvise eleven til PPT, lege, BUP og da har vi behov for funksjonsbeskrivelse
-Individuell opplæringsplan: Er et verktøy, og alle elever som mottar spesialundervisning skal ha en IOP.
«En IOP er et arbeidsverktøy for skolen/lærerne. Den skal være til hjelp både i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av spesialundervisningen. En IOP skal bidra til å sikre at eleven får et tilpasset og likeverdig opplæringstilbud, og at opplæringen samsvarer med det som eleven har rett til etter enkeltvedtaket».