Uke4- Adferdsproblemer,lærervansker og spesialepedagogikk

-Tverrprofesjonelt:

Etniske plattform:

Hovedoppgaven:

Skolen og læreren har ansvar for elevens faglige og sosiale utvikling. Utdanningssystemet skal føre fram til en kopetanse etter fullført vidergående. ( faglige og sosiale kompetanse= Handlingskopetanse).

  • Holde seg faglig oppdatert (God faglig kompetanse)
  • Sosial kompetanse: Å kunne se elvens behøv, god samarbeidas partner.
  • Ledelse: Å skape trygt læringsmiljø
  • Tilpasset undervisning: Det betyr å tilrettelegge slik at alle elvene med ulike behøver får best mulig utbytte av læring.
  • Differensiert undervisning: Å planlegge undervisning variert med ulike metoder i forskjellige nivåer der alle elevene får godt læringsutbyttes.
  • Ordinær undervisning: Opplæring som får alle i klassen
  • Spesialundervisning: spesial tiltak for enkelte elever med spesiale behøver.  

(Alle disse punktene gjelder både sosial og faglig kompetanse)

-Samarbeidspartiene:

Interne: Eleven, foresatte, kolleger, og ledelsen

Eksterne: Barneverntjeneste, PPT, helsesykepleier, Politi og vernepleier

Kartlegging:

-Hensikten:

  • Å finne ut hva man kan gjøre for å legge til rette for læring slik at elevene får tilfredsstillende utbytte av undervisningen.
  • Å finne ut hvordan man skal legge til rette for læring slik at eleven utvikler seg både faglig og sosialt
  • Informasjon for å henvise eleven til PPT, lege, BUP og da har vi behov for funksjonsbeskrivelse

-Individuell opplæringsplan: Er et verktøy, og alle elever som mottar spesialundervisning skal ha en IOP.

«En IOP er et arbeidsverktøy for skolen/lærerne. Den skal være til hjelp både i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av spesialundervisningen. En IOP skal bidra til å sikre at eleven får et tilpasset og likeverdig opplæringstilbud, og at opplæringen samsvarer med det som eleven har rett til etter enkeltvedtaket».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *