Uke5- Case (Mobbing)

ONSDAG 1. feb

Karl Morten: sender melding om å få bli med, svarer ikke. heller ikke invitert på festen Markus: skal ikke på festen han heller Lucas: spør om å få være med på å spille, blir holdt utenfor da de drøyer tiden, får beskjed om å gå vekk fordi de ikke vil ha han der. Sindre: sier til Markus at han skal få Lucas vekk på melding, sindre blir lei seg for at han sa det Jannike: sitter å gjør lekser i friminuttet sammen med Lucas, får melding av birk om hun kommer på festen, velger å ikke svare. hva observerte dere?: ser ut som Karl Morten egentlig vil ut og spille, men sindre holder han igjen inn, samtidig som han ikke får svar om han får bli med ute. Blir på en måte ekskludert fra to grupper, Virker som om Sindre er litt giftig. Markus henger seg bare på Sindre, vil egentlig ikke si i fra til Lucas, men føler han må siden sindre ber han om det. Kan Birk bruke Lucas til å få Jannike med på festen? Sindre styrer, Markus henger seg bare på. du har idretten, og gamere og noen som ikke helt finner plassen sin imellom. Jannike virker som en ressurssterk jente, som ser utestengningen, men ikke gjør noe.

-La dere merke til det samme, eller så dere forskjellige ting?

-Hvordan vil dere beskrive klassemiljøet sett fra de gitte elevenes perspektiv?
Tydelige grupperinger, ikke godt klassemiljø, utestengning, Flere som sitter alene, trekker Jannike seg ut for å slippe å være en del av mobbingen? Lucas – fra fotball til skoot Karl Morten – gaming Markus – Gaming Sindre – Gaming Birk – fra gaming til basket Jannike – skole (mye?)

Plan for å jobbe med klassemiljø: 1. Breskrivelse av situasjonen- hva og hvilke personer det gjelder (hendelsesforløp): o to grupperinger, noen utenfor o generelt dårlig klassemiljø o nudes – fest – utestengning 2. Hva slags kartlegging, samtaler eller annen kunnskapsinnhenting er nødvendig: a. kartlegging – sosiogram b. samtaler – plenumsamtaler – gruppearbeid hvor man mikser grupperingene – lage normer og regler for hele klassen – enkeltsamtale med hver enkelt elev og samle mer informasjon. c. foreldremøte for å styrke foreldre-skole samarbeid. d. nettvett – mobbing – ekskludering (holdningsdannende arbeid) 3. tiltak: få inn caser/situasjoner som elevene har opplevd – anonymt, og jobbe med disse. fellesaktivitet i friminutt – må lære de ulike leker/aktiviteter. gruppechatter må ut – overvåke. 4. ansvar: kontaktlærere setter i gang, alle lærere som er inne i klassen må være med, foreldre 5. Dato for evaluering:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *