Vi sammen, med ulike farger, former og mønster kan skape et konsept som er unikt, varig og vakkert som et teppe.
Vi sammen, med ulike farger, former og mønster kan skape et konsept som er unikt, varig og vakkert som et teppe.
Observasjon av en delt klasse i matematikk på 10. trinn
Hva ville du gjort som lærer:
Faglige og pedagogiske perspektiver/dilemmaer:
ONSDAG 1. feb
Karl Morten: sender melding om å få bli med, svarer ikke. heller ikke invitert på festen Markus: skal ikke på festen han heller Lucas: spør om å få være med på å spille, blir holdt utenfor da de drøyer tiden, får beskjed om å gå vekk fordi de ikke vil ha han der. Sindre: sier til Markus at han skal få Lucas vekk på melding, sindre blir lei seg for at han sa det Jannike: sitter å gjør lekser i friminuttet sammen med Lucas, får melding av birk om hun kommer på festen, velger å ikke svare. hva observerte dere?: ser ut som Karl Morten egentlig vil ut og spille, men sindre holder han igjen inn, samtidig som han ikke får svar om han får bli med ute. Blir på en måte ekskludert fra to grupper, Virker som om Sindre er litt giftig. Markus henger seg bare på Sindre, vil egentlig ikke si i fra til Lucas, men føler han må siden sindre ber han om det. Kan Birk bruke Lucas til å få Jannike med på festen? Sindre styrer, Markus henger seg bare på. du har idretten, og gamere og noen som ikke helt finner plassen sin imellom. Jannike virker som en ressurssterk jente, som ser utestengningen, men ikke gjør noe.
-La dere merke til det samme, eller så dere forskjellige ting?
-Hvordan vil dere beskrive klassemiljøet sett fra de gitte elevenes perspektiv?
Tydelige grupperinger, ikke godt klassemiljø, utestengning, Flere som sitter alene, trekker Jannike seg ut for å slippe å være en del av mobbingen? Lucas – fra fotball til skoot Karl Morten – gaming Markus – Gaming Sindre – Gaming Birk – fra gaming til basket Jannike – skole (mye?)
Plan for å jobbe med klassemiljø: 1. Breskrivelse av situasjonen- hva og hvilke personer det gjelder (hendelsesforløp): o to grupperinger, noen utenfor o generelt dårlig klassemiljø o nudes – fest – utestengning 2. Hva slags kartlegging, samtaler eller annen kunnskapsinnhenting er nødvendig: a. kartlegging – sosiogram b. samtaler – plenumsamtaler – gruppearbeid hvor man mikser grupperingene – lage normer og regler for hele klassen – enkeltsamtale med hver enkelt elev og samle mer informasjon. c. foreldremøte for å styrke foreldre-skole samarbeid. d. nettvett – mobbing – ekskludering (holdningsdannende arbeid) 3. tiltak: få inn caser/situasjoner som elevene har opplevd – anonymt, og jobbe med disse. fellesaktivitet i friminutt – må lære de ulike leker/aktiviteter. gruppechatter må ut – overvåke. 4. ansvar: kontaktlærere setter i gang, alle lærere som er inne i klassen må være med, foreldre 5. Dato for evaluering:
-Tverrprofesjonelt:
–Etniske plattform:
–Hovedoppgaven:
Skolen og læreren har ansvar for elevens faglige og sosiale utvikling. Utdanningssystemet skal føre fram til en kopetanse etter fullført vidergående. ( faglige og sosiale kompetanse= Handlingskopetanse).
(Alle disse punktene gjelder både sosial og faglig kompetanse)
-Samarbeidspartiene:
Interne: Eleven, foresatte, kolleger, og ledelsen
Eksterne: Barneverntjeneste, PPT, helsesykepleier, Politi og vernepleier
Kartlegging:
-Hensikten:
-Individuell opplæringsplan: Er et verktøy, og alle elever som mottar spesialundervisning skal ha en IOP.
«En IOP er et arbeidsverktøy for skolen/lærerne. Den skal være til hjelp både i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av spesialundervisningen. En IOP skal bidra til å sikre at eleven får et tilpasset og likeverdig opplæringstilbud, og at opplæringen samsvarer med det som eleven har rett til etter enkeltvedtaket».
Notatt:
Medier, spill og identitet:
Ulike syn på barn og unges bruk abv internett hos voksne. Noen er veldig skeptiske.
–Moralsk panikk: Ulike syn på barn og unges bruk av internett hos voksne. Noen er veldig skeptiske over internettbruk av de unge. Da kommer begrepet Moralsk panikk (Stanely Cohen, 1972). Dette handler om overvurdering, overdrivelse og fordømmelse om noe eller noen grupper i samfunnet, for eksempel Hippie bølgen i 60 og 70.tallet.
Kunnskap over den digital verden i vårdager til håntre sitasjonen rundt de unge hos foreldre og skolen er nødvendig. Men yen panikk.
-Hva driver de yngste med?
Roblox, Among Us, Fortnite, Mine Craft, You Tube, Snap Chat, Instagram og Facebook.
Ofte får de yngre barna ikke egen enhet før de går på skolen, men de har lånt/brukt enheter far eldre søsken eller foreldre. Dette kan skape problem hvis de kan få tilgang til materiale som voksne brukte før.
-“DigiGen is a European research project that is developing significant knowledge about how children and young people, a group growing up today often referred to as the Digital Generation, use and are affected by the technological transformations in their everyday lives.”
-Ulike disipliner for skolen og hjemme! (Bruk av den digitale).
–Multitasking (Samen, men alene/ Bing alone to gether):
Dette er et nesten nytt fenomen i våre dager. Vi alle har opplevde at vi sitter sammen i en stua, men vi er på mobilen vår i vår egen verden. Vi har ingen kontakte selv om vi er sammen i et sted fysisk.
-Identitetsbygging (Gjennom gaming):
Avtale, samtaler og vennskap på forskjellige plattformen. For eksempel Dicord. Discord er et gratis VoIP-program designet for gaming-fellesskap, og som spesialiserer seg på kommunikasjon mellom brukere i chattekanaler i form av tekst, bilde, video og lyd.
Mulige utfordringen:
Det er stor forskjell mellom jenter og gutter i forhold til påvirkning av gaming. Jentene forstille seg mindre i kvinnelige karakterer enn guttene i mannlige karakterer.
-Sosiale medier:
Livsmestring og mangfold:
Vi mennesker er forskjellige basert på bakgrunn, identitet, kultur, sosialtilhørighet, økonomi ogv, men vi er likeverd, og har like rettigheter. Det er slik i klassen også. Forskjellige elever i klassen har like rett til opplæring som passer til hvert individ (TPO). Dette er skolen som sin oppgave som organisasjon og lærerne å legge rett til opplæring for elevene med hensyn til mangfoldet.
Å bygge god relasjon i klassen mellom alle aktører, og skap et trygt og varmt klassemiljø er det grunnlaget elementet for kunne ha et godt læringsmiljø.
Notat: Trygghet er en av de viktigste hoved aktører i klasserommet og læringsprosessen. Når barn ikke føler seg trygt, går det ikke an å lære. Et varmt, trygt og velfungerende læringsmiljø på klasserommet er det grunnlaget for læringsprosessen både i felleskapet og individuelt. Dette er avhengige en god og riktig relasjon mellom lærer-elev og elev-elev. Relasjon: Den artikkelen anbefales til å få et kort blikk om ulike perspektiver på relasjonsbygging. https://utdanningsforskning.no/artikler/2016/ulike-perspektiver-pa-relasjonsbygging/ -Det lurt å forklare for elever hvorfor vi bruker ulike metoder i undervisning. For eksempel hjernen fungere på helt annen måte når man jobber i gruppe enn individuelt. Teorier: Goffman: På scenen utøver vi roller som vises overfor andre enn dem vi er sammen med privat. Vi blir iakttatt og evaluert. “Impression management” eller inntrykkskontroll (omdømmebygging) er forsøk på å påvirke hvordan vi blir oppfattet. Goffman stigmatisering: Det er ikke alle opptredener på eller bak scenen som aksepteres av fellesskapet. Utstøtt fra fellesskapet, ikke får delta på lik linje med andre, og eleven identifiserer seg med stigmaet hen har fått. Noen vil identifisere seg med stigmaet de er blitt tildelt, mens andre kjemper imot. Denne eleven har akseptert det. Sanksjoneringen av primæravviket fra de toneangivende i kulturen kan føre til at den stigmatiserte repeterer uønskede handlinger eller andre handlinger som det er risiko for at de dominerende i kulturen tar avstand fra. Dette kalles sekundæravvik. Danielsen: Eleven trenger mye varme, som ifølge mestringsorientert læringsmiljø fører til tilhørighet og skoletrivsel, og der igjen motivasjon. Mestringsorientert læringsmiljø: Varme, støtte og autonomi støtte→ tilhørighet/skoletrivsel → skolemotivasjon Varme: -vise omsorg -si kunnskap om eleven (interesser f.eks.) -sier at man liker eleven Eleven trenger å vise sin kompetanse og sine talenter, som kan gjøre han mer lykkelig og motivert. Internalisering: eleven adopterer andres verdier og regler frivillig og integrerer disse i seg selv. For å forebygge frafall,: -oppleve tilhørighet -kompetanse og autonomi → motivasjon, bedre prestasjoner Jordet: Skolen er for teoretisk, livsfjern og passive mottakere av kunnskap – fører til lavt engasjement. Hattie: Istedenfor å fokusere på prestasjon, fokuser på lærelyst Holte: 7 rettigheter 1) styrker det enkelte barns identitet og selvrespekt 2) oppleves meningsfull 3) fremmer mestring 4) skaper tilhørighet 5) gir trygghet 6) legger til rette for deltakelse 7) styrker fellesskapet Honneth: Anerkjennelses teori Anerkjennelse er en betingelse for at mennesket kan bli en fri og selvbestemt aktør i eget liv. Anerkjennelse er en salutogen (helsefremmende) i menneskelivet, mens fraværet av anerkjennelse, krenkelse, fremmer patogenese som skader mennesket og dets liv og helse Honneth knytter anerkjennelse til tre livssfærer: kjærlighet i det private, rettigheter i offentlige og sosial verdsetting i det sosiale Patologier i skolen: smerten elever påføres der barn føler seg avvist eller evaluert fordi de ikke får brukt sitt potensial som menneske |