Refleksjonsnotat av gruppeprosessen
Vi er tre i gruppe Mirza, Zara og Nivin. Gruppen valgte å lage felles Power Point som inneholder tre forskjellige ny vri oppgaver som vi har prøvd.
Mirza sin ny vri oppgave handler om å prøve ny undervisningsmetode da han skal prøve den i februar. Han valgte pedagogisksol metode, gruppearbeid og Kahoot.
Evaluering av Mirzas Ny vri:
Flere ulike kriterier blir tatt i bruk for å vurdere læringsutbytte. Observasjon i klassen mens deltakere jobber i grupper og deres tilbakemeldinger underveis, er to av disse. Siden CV-en lagres og sendes til lærer på e-post, har læreren mulighet til å se hvilken utbytte av undervisningen hver enkelt deltaker har hatt. En oppsummering (med kontrollspørsmål) på slutten av undervisningsøkten bidrar også til å sikre dette. Sist, vil det ved kursslutt bli benyttet en enkel evalueringsskjema hvor deltaker får mulighet til å gi tilbakemeldinger på alle undervisningsemner på kurset.
Zahra valgte å bruke Padlet og PowerPoint som undervisningsverktøy. Undervisningsopplegget handlet om bruk av nettbank og digitalpostkasse.
Vurdering og evaluering av Zahras nye vri:
Vurdering av læringsprosessen hos innlæringen i første gruppen viste seg at deltakerne hadde ikke nok og tilstrekkelig digital kompetanse og ferdighet og derfor mislikte de opplegget og fikk motstand til læring. Evalueringen av læreren viste seg at målet i læreplanen for denne gruppen var over forventninger og deltakerens forventninger. Men samme opplegg med samme mål viste en helt annet resultat i den gruppen med gode ferdigheter i lesing og skriving. Deltakerne viste både interesse og motivasjon til læring og målet til læreplanen for denne gruppen nådd.
Nivin valgte å bruke ASK som står for alternativ språk kommunikasjon metode. Hun prøvde nettside som heter 2-tusen.no. Den er en nettbasert læringsressurs med temabøkene. Tusen tegn å tenke på (tegn fra Norsk tegnspråk) og Tusen ting å tenke på (grafiske tegn, SymbolStix.).
Felles utgangspunkt for alle tre har vært å bruke nye digitale verktøy i undervisningen for å øke digitale ferdigheter hos våre deltakere. Videre ønsket alle tre mer variasjon i undervisningen, ved å ta i bruk flere nye undervisningsmetoder.
Det som var positivt med gruppeprosessen var det at det var lett å bli enig om presentasjonsmetodene vi valgte. Det har også vært enkelt å fordele arbeidsoppgaver og samarbeide for å fullføre prosessen. Ideutveksling vært viktig del av arbeid med oppgaven.
Når vi har jobbet sammen har vi brukt tiden godt og opplever at vi har lært mye av hverandre. Samtididig burde vi ha snakket sammen mer enn det vi gjorde sli at vi kunne diskutert våre metoder underveis. Dette fordi vi ser en stor nytteverdi av gruppeprosesser. Dette må vi jobbe videre med til neste gang.